A cloud szolgáltatókkal kapcsolatban a sok kifogás mellett az egyik visszatérő elem a kieséstől való félelem. A Japán krízis bár még nem ért véget, lehetnek csavarok a történetben, de azért egy szerverszoba rendelkezésre állásának kevés jobb tesztje van, mint ami ott történt és már pici kis visszatekintésre van lehetőség.
Az Amazon Web Services-nek van egy rendelkezésre állási zónája Tokióban. Az alábbi oldalon meg lehet nézni, hogy az egyes szolgáltatások hogyan teljesítettek a földrengés óta (március 11). Aki nem akar ránézni, a lényeg, hogy nem volt kiesés. Semmi. Pedig azért sok minden történt arra felé...
Két dologra hívnám fel a figyelmet. Egyrészt a rendelkezésre állási vállalás csak egy ígéret, amit legfeljebb a jóváírás mértéke súlyoz, sokkal fontosabb, hogy mit tesznek valójában, hogy teljesítenek valódi helyzetekben. Másrészt érdemes mégis megnézi a fenti linket, mert kíváncsi vagyok melyik cégnek van ilyen szintű szolgáltatási jelentése a saját maga által használt IT szolgáltatásokról. Tudom vannak olyan cégek, akik a szolgáltatási szerződésben megfizetnek kiemelt mérési és jelentési szolgáltatásokat, de azért nem ez a tipikus. Ezért is az a véleményem, hogy a legtöbb cég számára a cloud nem egyszerűen olcsóbb szervert jelent, hanem magasabb üzemeltetési tapasztalat megvásárlását is. Én ez utóbbit látom a cloud igazi előnyének.
Természetesen bármikor lehet kiesés és akkor ugye jöhet az „ugye én megmondtam”, meg „józsi megint tévedett”, de addig is ne menjünk el a silent evidence (az a bizonyíték, ami nem tűnik fel) mellett. Jól teljesítettek. Egy kis piros pontot megérdemelnek. Szerintem.
-- Tiborcz József